Actualitate

Știința de carte la moldoveni. Rezultatele de la BAC mai bune nu pot fi

Datele preliminarii prezentate de Ministerul Educației arată că rata medie de promovare este de 44%, în scădere față de anul trecut. Dar de ce s-a ajuns la o asemenea situație, cine se face vinovat de faptul că nici jumătate dintre absolvenți n-au reușit să susțină cu brio examenele și ce măsuri ar trebui întreprinse în viitorul apropiat pentru a schimba pozitiv situația, despre aceasta am discutat cu deputați, diplomați și experți în domeniu.



Valeriu Saharneanu,
deputat PLR

Sistemul educațional trebuie renovat. E scandalos să avem un asemenea rezultat la BAC, dar văd că și în Germania procentul elevilor care au picat la examene este de 48%. Sigur că acolo este altă mentalitate și altă abordare din partea societății. Sistemul nostru este în proces de reformare. Trebuie să schimbăm tot: și manualele, și sistemul de pregătire, și modalitățile de responsabilizare a elevilor și profesorilor.

Iurie Chiorescu,
deputat PLDM

Eu cred că este o problemă a cadrelor didactice, dar și a copiilor noștri care nu se prea străduiesc. Până la urmă, cred că rezultatele astea vor mobiliza sistemul nostru educațional să corespundă cu normele europene. Părerea mea este că problema cea mai mare constă în lipsa cadrelor didactice. Dacă ne uităm la rezultatele de la matematică, vedem că e un dezastru. În teritoriu oamenii ne-au atenționat că la școli lipsesc profesori la mai multe obiecte.

Victor Guzun,
ambasadorul R. Moldova în Estonia

Eu însumi am activat în calitate de profesor și director adjunct la un liceu din capitală și desigur, rezultatele prealabile pe care le-am văzut m-au întristat.  
Cred că este o problemă complexă care nu are doar o singură direcție problematică. Necesită o analiză mai profundă aceste rezultate. Totuși, cred că este vorba, în primul rând, de dorința scăzută a elevilor de a studia, de a înțelege că anume studiile pot fi acea cheie pentru viitoarea profesie, pentru o viață decentă etc. Și acest lucru trebuie să pună în gardă întreaga societate, familia, școala, ceea ce urmează imediat după orele de studiu, pentru că studiile nu se rezumă doar la orele petrecute în sala de clasă. Educația nu este doar un proces de colectare a datelor. Trebuie gândite mai multe activități extrașcolare, să fie un control mai strict al activităților, al rezultatelor studiilor și al calității lor.
Primul lucru care trebuie făcut în rezolvarea oricărei probleme, este să înțelegem perfect de ce problema există și să găsim mecanisme eficiente de soluționare. Este o problemă cu adevărat complexă, care trebuie analizată mult mai profund: cu profesorii, părinții, psihologii, cei care creează politici, oferta locurilor de muncă etc.


Ion Spinei,
prorector la Institutul de Formare Continuă

La prima vedere se conturează două probleme: admiterea la studiile liceale care se face practic fără un concurs, și situația din licee unde nu se acordă atenția cuvenită și nu se explică elevilor importanța studiilor liceale pentru ei, faptul că profesorii închid ochii pe parcursul a trei ani la lipsa de interes față de carte a elevilor. Toate acestea au și dat efectul situației create.
Și ar trebui ca fiecare raion să calculeze ce număr de liceeni ar putea instrui în condiții bune, unde sunt cadre didactice bune, unde sunt laboratoare. O ieșire din situație ar fi să se creeze licee cu mai multe clase, licee raionale, 2-3 licee, nu mai multe. Pentru că în prezent sunt multe, iar studiile sunt de calitate proastă. O soluție ar fi ca să se creeze câteva licee raionale, iar celelalte să fie reorganizate în gimnazii.
Dar rezultatele de la BAC vor avea și o parte bună. Fiindcă elevii și părinții, și profesorii vor vedea că așa nu se poate continua, și elevii vor începe să învețe, profesorii vor fi mai responsabili. Eu cred că situația de astăzi este benefică pentru ziua de mâine. E un fel de lecție din care avem de învățat. În anul viitor puțini părinți, probabil, nu vor mai dori ca să dea copiii în clasa a X-a în acele licee unde rata de promovabilitate este foarte scăzută. Și profesorii vor vedea că rămân fără elevi și se vor mobiliza. Va porni un lanț de schimbări. Și faptul că nici jumătate din liceeni n-au luat BAC-ul nu este cel mai rău.


Vlad Pâslaru,
doctor habilitat, profesor universitar

Anumite explicații le-a făcut doamna ministru, e vorba de un număr de absolvenți din anul trecut care n-au susținut BAC-ul, și care s-au adăugat la aceștia de anul acesta, dar ca om de știință în domeniu, vreau să vă informez că în perioada interbelică, de exemplu, Franța care este patria bacalaureatului, nu susțineau decât atât cât au susținut și la noi anul acesta. Adică este un fenomen absolut normal. La noi, însă, nu pare a fi normal, tocmai pentru că a fost deteriorat conceptul de liceu. La noi s-au deschis foarte multe licee fără să fie pentru aceasta condiții și cadre didactice foarte pregătite. Acest lucru l-a făcut guvernarea comunistă pentru a atenua nemulțumirea cadrelor didactice care de ani de zile nu-și primiseră salariile. Dar nu poți avea într-un raion mai mult de 4-5 licee. În orașe sunt mai multe, în funcție de populație, dar nu pot fi atât de mulți elevi pentru că liceu înseamnă orientare sigură către facultate. Nicăieri în lume nu există un număr atât de mare procentual exprimat de absolvenți ce năzuiesc spre facultate.
La noi mai e o problemă. Foarte mulți părinți de la noi sunt plecați la muncă peste hotare. Copiii lor au rămas fără asistența părinților și decât să-l lase pe copil să bată drumurile, mai bine îl trimite la facultate. A dorit să învețe, bine, nu, cel puțin e sigur că copilul se află într-un mediu cult. Prin urmare, rezultatele bacalaureatului sunt bune, mai bune nu pot fi. Avem prea multe licee. E o problemă socială, de mentalitate, pentru că cel puțin jumătate dintre cadrele din școlile generale s-au format în perioada de până la declararea independenței, și mulți dintre ei n-au reușit să țină pasul și să se modernizeze.
Sigur este o dramă, dar noi toți trăim această dramă. Copiii aceștia au fost orientați greșit, școala generală și liceul în loc să-i descopere pe ei pas cu pas, să-i arate tânărului ce poate face, ce aptitudini are ca să-și aleagă corect meseria, el a fost orientat către o carieră academică. Și este greu acum să convingi pe cineva că nu ar trebui să se orienteze toți către universități.

A.C., I.M.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *