Actualitate

(TRADUCERE) Acordul de Asociere RM-UE, pe înțelesul tuturor. Articolele 21 – 40 (Titlul IV)

Așadar, în ediția de astăzi vă prezentăm traducerea articolelor 21-40, din titlul patru, și anume, Cooperarea în sectorul economic și altele.

(TRADUCEREA REDACȚIEI) Acordul de Asociere RM – UE: Articolele 1 – 20 (Titlurile I-III)

TITLUL IV

Cooperarea în sectorul economic și altele

Capitolul 1

Reforma administrației publice
Articolul 21
Cooperarea se va concentra pe dezvoltarea unei administrații publice eficientă și responsabilă în R. Moldova, cu scopul de a sprijini implementarea legilor pentru un stat de drept, asigurându-se că instituțiile de stat lucrează pentru beneficiul întregii populații a RM, precum și pentru promovarea unei dezvoltări armonioase a relațiilor dintre RM și partenerii săi. O atenție deosebită va fi acordată pentru modernizarea și dezvoltarea funcțiilor executive, cu scopul de a oferi servicii de calitate pentru cetățenii R. Moldova.

Articolul 22
Cooperarea se referă la următoarele domenii:
(a) dezvoltarea instituțională și funcțională a autorităților publice, cu scopul de a spori eficiența activității lor și să asigure luarea unor decizii eficiente, participative și transparente și un proces de planificare strategic;
(b) modernizarea serviciilor publice, inclusiv introducerea și implementarea e-Guvernării, în vederea creșterii eficienței furnizării serviciilor către cetățeni și reducerea costurilor pentru afaceri;
(c) crearea unui serviciu public profesionist bazat pe principiul responsabilității manageriale și delegare eficientă a autorității, precum și recrutarea corectă și transparentă, formare, evaluare și remunerare;
(d) managementul eficient și profesionist al resurselor umane (…);
(e) promovarea valorilor etice în serviciul public.

Articolul 23
Cooperarea vizează toate nivelurile administrației publice, inclusiv a administrației locale.

Capitolul 2

Dialogul economic
Articolul 24
1. UE și R. Moldova vor facilita procesul de reformă economică printr-o mai bună înțelegere a mecanismelor fundamentale ale economiilor respective. Cooperarea dintre părți urmărește să promoveze politici economice pertinente pentru economii de piață funcționale, precum și formularea și implementarea acestor politici economice.
2. R. Moldova trebuie să depună eforturi pentru a stabili o economie de piață funcțională și să apropie treptat politicile sale de cele ale UE, în conformitate cu principiile directoare ale politicilor macroeconomice și fiscale solide, inclusiv independența băncii centrale și stabilitatea
prețurilor, soliditatea finanțelor publice și sustenabilitatea balanței de plăți.

Articolul 25
1. În acest scop, părțile convin să coopereze în următoarele domenii:
(a) schimbul de informații cu privire la politicile macroeconomice și reformele structurale, precum și la rezultatele și perspectivele macroeconomice, dar și strategiile de dezvoltare economică;
(b) analiza comună a aspectelor economice de interes reciproc, inclusiv măsuri economice, politice și instrumentele de implementare a acestora, cum ar fi metodele de previziune economică și elaborarea documentelor de politici strategice, cu scopul de a consolida procesul de elaborare a politicilor în RM în conformitate cu principiile și practicile UE;
(c) schimbul de experiență în domeniul macroeconomic și macrofinanciar, inclusiv finanțele publice, evoluțiile și reglementarea din sectorul financiar, politicile monetare și cursului de schimb, asistență financiară externă și statistici economice.
2. Cooperarea va include, de asemenea, schimbul de informații cu privire la principiile și funcționarea Uniunii Europene Economice și Monetare (UEM).

Articolul 26

Un dialog regulat va avea loc cu privire la aspectele reglementate în prezentul capitol.

Capitolul 3
Dreptul societăților comerciale, contabilitate și audit și guvernanța corporativă

Articolul 27
1. Recunoscând importanța unui set eficient de norme și practici în domeniul dreptului societăților comerciale și guvernanța corporativă, precum și în contabilitate și audit, pentru crearea unei economii de piață pe deplin funcțională și pentru încurajarea comerțului, părțile convin să coopereze:
(a) cu privire la protecția acționarilor, creditorilor și a altor părți interesate, în conformitate cu normele UE în acest domeniu;
(b) cu privire la introducerea standardelor internaționale relevante la nivel național și de armonizare treptată cu normele UE în domeniul contabilității și auditului, și
(c) cu privire la dezvoltarea în continuare a politicii de guvernanță corporativă, în conformitate cu standardele internaționale, precum și de armonizare treptată cu normele și recomandările din acest domeniu ale UE.
(…)

Articolul 28
Părțile vor avea ca scop schimbul de informații și expertiză cu privire la ambele sisteme existente și noile evoluții relevante în aceste domenii. În plus, părțile vor încerca să îmbunătățească schimbul de informații între registrul național al firmelor din RM și registrele de afaceri ale statelor membre ale UE.

Articolul 29
Un dialog regulat va avea loc cu privire la aspectele reglementate de prezentul capitol.

Articolul 30

R. Moldova va duce la bun sfârșit armonizarea legislației sale la actele comunitare și instrumentele internaționale menționate în Anexa II la prezentul acord în conformitate cu dispozițiile din Anexa respectivă.

Capitolul 4

Ocuparea forței de muncă și egalitatea de șanse

Articolul 31
Părțile trebuie să consolideze dialogul și cooperarea privind promovarea agendei de lucru, politica ocupării forței de muncă, sănătatea și siguranța la locul de muncă, dialogul social, protecția socială, incluziunea socială, egalitatea de gen și antidiscriminare, drepturile sociale și, astfel, să contribuie la promovarea locurilor de muncă mai multe și mai bune, reducerea sărăciei, coeziunea socială sporită, dezvoltarea durabilă și îmbunătățirea calității vieții.

Articolul 32

Cooperarea, bazată pe schimbul de informații și bune practici, ar putea acoperi un număr selectat de probleme care trebuie identificate în următoarele domenii:
(a) reducerea sărăciei și creșterea coeziunii sociale;
(b) politica ocupării forței de muncă, cu scopul de a crea locuri de muncă mai multe și mai bune, cu condiții de muncă decente, inclusiv cu scopul de a reduce economia informală și ocuparea forței de muncă informală;
(c) promovarea măsurilor active pe piața forței de muncă și servicii eficiente de ocupare pentru modernizarea piețelor forței de muncă (…);
(d) încurajarea piețelor forței de muncă mai inclusive și a sistemelor de securitate socială, care integrează persoane dezavantajate, inclusiv a persoanelor cu handicap și a persoanelor din grupurile minoritare;
(e) gestionarea eficientă a migrației forței de muncă, cu scopul de a consolida impactul pozitiv asupra dezvoltării;
(f) egalitatea de șanse, având ca scop consolidarea egalității de gen și asigurarea egalității de șanse între femei și bărbați, precum și combaterea discriminării pe toate motivele;
(g) politica socială, având ca scop îmbunătățirea nivelului de protecție socială, inclusiv asistența socială și asigurări sociale și modernizarea sistemelor de protecție socială, în ceea ce privește calitatea, accesibilitatea și durabilitatea financiară;
(h) intensificarea participării partenerilor sociali și promovarea dialogului social, inclusiv prin consolidarea capacității tuturor părților interesate relevante; și
(i) promovarea sănătății și securității la locul de muncă.

Articolul 33
Părțile încurajează implicarea tuturor părților interesate relevante, inclusiv a organizațiilor societății civile și, în special partenerii sociali, în elaborarea de politici și reforme în R. Moldova și cooperarea între părți în temeiul prezentului acord.

Articolul 34

Părțile vor urmări consolidarea cooperării în ceea ce privește ocuparea forței de muncă și politică socială, în toate forurile relevante regionale, multilaterale și internaționale și organizații.

Articolul 35
Părțile vor promova responsabilitatea socială corporativă și responsabilitate și să încurajeze practici de afaceri responsabile, cum ar fi cele promovate de UN Global Compact și declarația tripartită a Organizației Internaționale a Muncii (OIM ) a principiilor privind întreprinderile multinaționale și politica socială.

Articolul 36

Un dialog regulat va avea loc cu privire la aspectele reglementate de prezentul capitol.

Articolul 37

R. Moldova efectuează armonizarea legislației sale la actele comunitare și instrumentele internaționale (…).

Capitolul 5
Protecția consumatorilor

Articolul 38
Părțile cooperează pentru a asigura un nivel ridicat de protecție a consumatorilor (…)

Articolul 39
Pentru a atinge aceste obiective, cooperarea poate cuprinde următoarele domenii:
(a) vizează armonizarea legislației privind protecția consumatorilor, în funcție de prioritățile din Anexă (…);
(b) promovarea schimburilor de informații privind sistemele de protecție ale consumatorului, inclusiv: legislația privind protecția consumatorilor și punerea sa în aplicare, siguranța produselor de consum, inclusiv supravegherea pieței, sisteme de informare a consumatorilor și instrumente, educarea consumatorilor, responsabilizarea și despăgubirea consumatorilor, vânzări și contracte de servicii încheiate între comercianți și consumatori;
(c) promovarea activităților de formare pentru funcționarii administrației și alți reprezentanți de interese ale consumatorilor, și
(d) încurajarea dezvoltării asociațiilor independente de consumatori, inclusiv organizații non-guvernamentale de consum (ONG-uri) , și a contactelor între reprezentanții consumatorilor (…).

Articolul 40

R. Moldova efectuează armonizarea legislației sale la actele comunitare și instrumentele internaționale menționate în Anexa IV la prezentul acord (…).

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *