Actualitate

(Transnistria) Fără trenuri de călători spre Râbnița

În 2006, circulația de trenuri prin regiunea transnistreană a fost stopată, după ce Republica Moldova și Ucraina a introdus noi reguli, conform cărora controlul mărfurilor de origine transnistreană trebuia să se desfășoare în conformitate cu legislația moldovenească. Tiraspolul a calificat schimbarea condițiilor de transport drept blocadă economică și a oprit circulația trenurilor din regiune.

Pentru a înțelege cum a afectat această decizie unele localități pe malul drept al Nistrului, trebuie să vă imaginați că între orașele Rezina și Șoldănești există un defileu adânc pe malurile căruia sunt mai multe sate. Defileul, numit și valea râului Ciorna sau „râpa”, e străbătut de o cale ferată care, mai demult, era singurul mod de a ajunge la marile orașe, cum ar fi Bălți sau Odesa. Până în 2006, pe ruta Șoldănești-Râbnița era pus în circulație așa-zisul „vagon”, care transporta muncitorii la combinatul de ciment și la unele întreprinderi de pe malul stâng al Nistrului.  

Pe 30 martie 2012, oficialii de la Chișinău și Tiraspol au semnat Acordul de relansare a transportului feroviar prin regiunea transnistreană. Trenurile au început să circule din nou spre Odesa și Moscova prin stația Bender, în schimb, la Râbnița a fost reluată doar circulația marfarelor.

„Nu prea cred că vor relansa circulația trenului de călători”

Toți cei care vor să ajungă la Râbnița trebuie să treacă într-un mod sau altul prin Rezina. Cei care aleg trenul, trebuie să coboare la stația terminus Mateuți, ce se află la 300 m de podul feroviar și să ia un microbuz, care îi va duce până la podul rutier de la Rezina. De acolo, trebuie să urce în alt microbuz și să ajungă la Râbnița. „Unii oameni lucrează la spitalul raional sau fac cumpărături la Râbnița. Ar fi fost desigur mai comod să mergem cu trenul. Dar acum circulăm cu microbuzele. Nu e o problemă. Transportul rutier circulă regulat de șase ori pe zi”, a zis Vera Ursachi, locuitoare a satului Mateuți. Primarul satului Sergiu Mârzenco susține că oamenii pot să ajungă cu ușurință în oraș cu ajutorul microbuzelor de rută, însă nu poate să-și explice de ce nu circulă trenul de călători. „E legat de conflict cu transnistrenii, nu prea cred că se va relansa circulația. Era comod. Toate satele care sunt în apropierea căii ferate, de la Șoldănești până la Râbnița (Parcani, Mihuleni, Glingeni, Lipceni, Papauți, Mateuți), aveau acces la tren și era mult mai simplu de deplasat pentru muncitorii care mergeau la lucru”, a spus primarul.

Nu au fost solicitări din partea oamenilor 

Pe de altă parte, funcționarii de la Căile Ferate ale Moldovei resping versiunea că ar fi un conflict cu partea transnistreană. „Din partea transnistreană totul e în regulă, noi colaborăm foarte bine. Dacă ar fi vorba să pornim un tren, atunci nu ar fi o problemă”, a declarat Veaceslav Pașcan, specialist la Direcția transport călători în cadrul CFM. Funcționarul a specificat că nu a parvenit nicio solicitare din partea călătorilor din zonă pentru a reînnoi destinația. „Spre Râbnița nu merge niciun tren, pentru că nu este solicitat. Nu a venit nicio scrisoare din partea locuitorilor. Dacă ar fi, noi am analiza solicitarea și am încerca să ajutăm oamenii”, a spus Veaceslav Pașcan. Totuși, el a sugerat că nu se cunoaște dacă fluxul de călători va fi suficient pentru a deschide o rută de tren.
 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *