Afaceri

Cine se hrănește pe seama microbuzelor

Proprietarii de rute vând autovehiculele și locurile pe rută cu zeci de mii de euro, inspectorii de la revizia tehnică primesc bani ca să închidă ochii la nereguli, șoferii plătesc zilnic proprietarilor de microbuze o sumă fixă, care nu este declarată, la rândul lor și dispecerii intermediari sunt remunerați, la negru, de șoferi, iar banii rămân neimpozitați. Totodată, maxi-taxiurile transportă zilnic mai mult de jumătate din cei care călătoresc zilnic cu transportul în comun și prin urmare, administratorii solicită autorităților locale să le permită ridicarea tarifului până la cinci lei.

În prezent, în Chișinău sunt 19 firme care administrează în total circa 65 de rute. Pe fiecare rută circulă între 15 și 30 sau chiar mai multe unități de transport. Conform regulamentului, fiecare unitate poate transporta atâtea persoane, câte locuri are în salon, iar neoficial, poliția ar permite și cinci persoane în picioare. Zilnic însă vedem unele microbuze pline până la refuz, în timp ce altele merg aproape goale.

În ultimii ani au apărut mai mulți care vând locuri pe diferite rute. Chiar dacă, conform administrației primăriei capitalei, acestea ar trebui să fie oferite gratis, tranzacțiile de vânzare sau cumpărare continuă să aibă loc.

Unii da, alții ba

Pe site-urile cu anunțuri mai multe persoane vând microbuze împreună cu un loc pe rutele 116, 124, 160, 117 sau 102. Prețurile variază între 13 și 30 de mii de euro. Comercianții dau asigurări că proprietarul unui loc pe rută va avea un venit zilnic de circa 400 de lei.


Nicolaie Seredneac, administratorul firmei C.P. „Auto-Rapid”

Nicolaie Seredneac, administratorul firmei C.P. „Auto-Rapid” care gestionează 10 rute și respectiv 250 de microbuze, recunoaște că toate rutele sunt deținute de oameni care la mijlocul anilor 90 au participat la o licitație unde au fost puse în vânzare toate traseele. „Oamenii au plătit atunci zeci de mii de lei, au cumpărat o rută și acum, în mare parte, ei decid dacă poate veni cineva nou pe ruta lor, sau nu”, precizează administratorul. Seredneac mai spune că acum sunt locuri libere pe mai multe trasee și invită toți doritorii să-și pună un microbuz și să vadă câți bani se câștigă din această activitate.

La rândul său, Lilian Copaci, şeful Direcţiei management în transport din cadrul Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie a Primăriei Chişinău, susține că un loc pe rută se oferă gratis, iar solicitantul trebuie doar să scrie o cerere la primărie.

„Rutele și locurile pe rute nu se vând. Acestea sunt niște aberații. Nimeni nu are dreptul s-o facă pentru că traseele au fost repartizate de primărie și aceasta are de spus ultimul cuvânt”, a precizat Copaci.

Combaterea mitului că administratorii și șoferii de maxi-taxi se joacă în bani

Firmele și administratorii de rute sunt cei care coordonează unul sau mai multe trasee, dar nu obligatoriu acestea trebuie să le aparțină. Potrivit reprezentanților firmei C.P. „Auto-Rapid” lunar, șoferul fiecărei unități de transport transferă instituției o sumă de bani care variază între 1800 și 3000 de lei, asta în funcție de tipul rutei. Din acești bani firmele plătesc impozite la stat. Datele generale prezentate de transportatorii privați arată că în total firmele contribuie anual în bugetul statului cu circa 40 de milioane de lei.

Un exemplu relevant este firma C.P. „Auto-Rapid” condusă de Nicolaie Seredneac. Administratorul spune că zilnic fiecare maxi-taxi transportă câte 300-350 de persoane care plătesc câte trei lei. Ca rezultat, conform lui Seredneac, într-o zi se câștigă puțin peste o mie de lei per unitate de transport. Potrivit calculelor, lunar, un microbuz aduce un venit teoretic de circa 35 de mii de lei. Dintre care, în conformitate cu actele firmei, mai mult de jumătate din sumă este cheltuită pentru combustibil, reparații curente, spălarea unității sau parcare. Astfel, administratorii cer majorarea tarifului pentru o călătorie.

Chiar dacă nimeni nu recunoaște oficial, surse din domeniul transportului rutier confirmă că zilnic, șoferii trebuie să ofere proprietarului rutei o anumită sumă de bani, așa-zisul plan care variază între 350 și 500 de lei, în funcție de fluxul pasagerilor, iar acești bani nu sunt declarați. Prin urmare, mai mulți șoferi cu care am vorbit susțin că sunt zile când reușesc să câștige exact atâția bani cât să acopere toate cheltuielile enumerate mai sus, iar lor nu le rămâne practic nimic.

„Lumea crede că noi ne jucăm în bani. Dar noi cu greu ne putem întreține familiile. Recunosc că înainte câștigam bine și nu mă plângeam, dar acum de când s-a mărit prețul la combustibil, lucrez ca să nu mor de foame”, mărturisește Ion, șofer pe una din rutele centrale.

Nici dispecerii intermediari nu declară banii pe care-i primesc de la șoferi

Pentru a păstra o distanță suficientă între microbuze, administratorii unor rute au dispeceri la jumătate de traseu. Un exemplu elocvent sunt rutele 109 și 113. Prima merge spre Gara de Sud și are dispeceri intermediari la stația de lângă magazinul UNIC, iar cea de-a doua merge spre Gara de Nord și are dispeceri la stația de lângă Centrul Comercial „Maraton”. Firma care administrează aceste rute este SRL „Ruta Prim” care este condusă de Sergiu Olaru.

Din observațiile pasagerilor, dar și a reporterilor TIMPUL am aflat că fiecare șofer de microbuz achită dispecerului minim 10 lei zilnic. Acești bani nu sunt monitorizați de către firmă și respectiv sunt neimpozitați. Fiecare rută are peste 30 de mașini și prin urmare un dispecer intermediar ar ajunge să câștige zilnic circa 300 de lei, bani curați.

Întrebat despre situația creată, Sergiu Olaru a declarat că nu cunoaște nimic despre asemenea cazuri și a subliniat că dispecerii primesc un salariu lunar de 1960 de lei.

„Probabil șoferii îi roagă să le cumpere apă, țigări sau ceva de mâncat, iar oamenii cred că aceștia le plătesc bani pentru servicii”, mai subliniază Olaru.

Revizia tehnică a microbuzelor – raiul inspectorilor de rea-credință

Primăria municipiului Chişinău a anunțat că în perioada 1-12 aprilie, se va desfăşura prima etapă de testare tehnică a microbuzelor care circulă pe rutele municipale de transport. Conform regulamentului microbuzele care nu vor susţine testarea tehnică, vor fi scoase de pe rute, iar agenţii economici riscă să fie lipsiţi de dreptul de a presta servicii de transport a călătorilor.

După cum povestește un fost angajat al unei stații de testare tehnică a vehiculelor, atunci când începe revizia tehnică, majoritatea șoferilor sau proprietarilor de rute plătesc inspectorilor tehnici pentru ca să nu stea în rând.

„Suma variază în funcție de starea microbuzului, cu cât acesta este mai avariat, cu atât suma este mai mare, iar inspectorii închid ochii la mai multe încălcări și „uită” să verifice minuțios unitatea de transport”, mai evidențiază sursa.

În urma unor cercetări ale reporterilor TIMPUL am aflat că cea mai frecventă încălcare este faptul că în acte microbuzele au indicat un anumit număr de scaune, iar în realitate, șoferii scot câteva ca să încapă mai multă lume în picioare.

De exemplu, microbuzele de tipul Mercedes Benz Sprinter, pe care le întâlnim cel mai des pe străzile capitalei, au pe hârtie 19 locuri, iar în realitate la aproape toate unitățile lipsesc minimum două locuri. Prin urmare, un fost șofer de microbuz ne-a povestit că pentru a trece revizia tehnică, foștii lui colegi montează înapoi cele două scaune care lipsesc, iar imediat după ce primesc avizul pozitiv le demontează și își continuă activitatea.

La rândul lor, reprezentanții unor stații de testare tehnică din Chișinău spun că nu acceptă bani de la nimeni și testează unitățile de transport conform regulamentului.

O nouă întorsătură – majorarea tarifului prin judecată

Acum câteva săptămâni transportatorii din capitală au acționat în judecată autoritățile municipale pentru că la ședința Consiliului Municipal Chișinău n-au pus în discuție majorarea tarifului pentru o călătorie cu microbuzul. Administratorii de rute sunt nemulțumiți că aleșii locali i-au ignorat de câteva ori, de aceea cer în instanța de judecată majorarea taxei până la cinci lei. Transportatorii nu exclud că șoferii de maxi-taxi vor intra în grevă, pe motiv că nu mai pot activa în condițiile în care prețul la motorină a fost majorat de câteva ori.


Stația terminus a microbuzelor 104, dar și troleibuzelor 22 și 4, de la înălțimea 

Notă. Câți lei moldovenești ar costa o călătorie cu transportul public în alte țări:
– China – 2 sau 3 lei
– India – 2 sau 3 lei
– Ucraina – 4 sau 5 lei
– Rusia – de la 6 până la 10 lei
– Belarus – 10 lei
– Lituania – 11 lei
– România – 14 lei
– Germania – 40 lei
– Anglia – 45 lei
– SUA – 50 lei
– Japonia – 50 lei

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *