Un copil face business la numai 13 ani
La vârsta la care unii copii preferă să se joace, Mădălina Crețu învață de sine stătător tehnici de vânzări, metode de promovare și tot ce înseamnă să fii antreprenor în adevăratul sens al cuvântului. La numai 13 ani, Mădălina își câștigă singură banii de buzunar din mica afacere cu bijuterii handmade și-și administrează site-ul personal unde-și prezintă creațiile.
A început ca un joc, dar s-a transformat într-o mică afacere
„Într-un an, de ziua mea, am primit cadou mai multe seturi de bijuterii din mărgelușe și atunci am început să confecționez bijuterii pentru mine, pentru mama, pentru tata. Le făceam cadou. Apoi mi-a venit ideea să le vând. Am fost invitată la o expoziție, un târg unde am vândut primele bijuterii confecționate. Așa mi-am dat seama că aceasta este o oportunitate de a avea propriul meu profit din ceea ce fac”, își amintește tânăra antreprenoare.
Mama ei, Veronica Crețu, spune că la vârsta când Mădălina începea să-și valorifice pasiunea sa pentru handmade-uri nu era mare diferență dintre ea și alți copii, dar cu timpul a evoluat de la confecționarea căsuțelor din carton la haine pentru păpuși, iar ulterior la bijuterii și accesorii.
„Partea care a favorizat-o pe Mădălina în comparație cu alți copii este că noi, ca părinți, ne-am dat seama că orice vocație a ei trebuie susținută. Ea are foarte multe pasiuni: a făcut și dans, și muzică, iar sarcina noastră era să o ajutăm să le valorifice pe toate, pentru că ea având diferite experiențe, trăind diferite emoții, poate să-și dea seama care e pasiunea cea mai aproape de ea. Aceleași tendințe le au majoritatea copiilor, trebuie doar să-i încurajăm”, consideră Veronica Crețu.
Colegii – primii cumpărători
Primii cumpărători ai obiectelor confecționate de Mădălina au fost chiar colegii de clasă. După ce purta la școală accesoriile confecționate de ea, colegii o rugau să le facă și lor. „Și dacă soțul are activitate antreprenorială, el a învățat-o cum să pună sine-costul, cum să-și calculeze timpul, cum să pună valoare pe obiectul pe care-l face. După un timp a participat la Yard Sales. Nu a vândut nimic, dar era împăcată că nu trebuie să plătească taxa de participare. Acolo a văzut ce nu face corect, că nu avea logotip, că produsul ei nu are o imagine, nu era prezentabil. Și așa s-a învățat cum să-și prezinte produsele. Toate chestiile le face singură, eu n-am timp s-o ajut, am o agendă foarte încărcată, dar când îmi arată un obiect nou confecționat îi spun părerea mea și o întreb ce fel de mesaj vrea să transmită prin el. Eu o provoc să gândească mai profund asupra obiectelor pe care le face”, subliniază Veronica Crețu, mama tinerei antreprenoare care de curând a participat la atelierul de lucru „Împreună creștem business la puterea feminin” coordonat de Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderi Mici și Mijlocii unde Mădălina le-a vorbit femeilor despre business-ul autohton, despre mica ei afacere.
Tânăra antreprenoare se ocupă singură de gestionarea afacerii, caută furnizori de materie primă, negociază prețul, își creează logotipurile și cărțile de vizită. „Am descoperit un magazin unde prețul la materia primă este mai mic decât pe piață și de acolo cumpăr materia primă”, povestește adolescenta. Ea spune că o brățară, de exemplu, poate fi confecționată în 15 minute, în timp ce un accesoriu mai complex poate fi confecționat în câteva ore. „Eu fac în fiecare sezon o colecție nouă. Iarna aceasta am descoperit pielea întoarsă pentru că este mai la modă. Astfel am făcut o colecție de bijuterii din piele întoarsă”, remarcă Mădălina în timp ce ne arată noile modele realizate de ea. Copila spune că învață de pe Internet cum să facă diverse modele de accesorii, apoi le combină, mai adaugă elemente noi și originale.
Experiența antreprenorială – un exercițiu pentru viață
Mama Mădălinei este foarte încântată de spiritul întreprinzător de care dă dovadă fiica sa și spune că o încurajează să meargă mai departe și să-și dezvolte abilitățile sale. „Sunt experiențe din care o să învețe foarte mult și care o s-o ajute când va fi la vârsta când va trebui să se întrețină singură. Mie mi-ar plăcea ca copiii mei să fie independenți financiar, să fie capabili să ia decizii bune pentru ei. Dar atâta timp cât noi n-o să le permitem ca ei singuri să decidă elemente simple precum culoarea la haine, design, preț, ei n-o să se învețe să ia decizii. Aceasta este și un exercițiu prin care-i poți învăța să ia decizii importante”, consideră Veronica Crețu. Mai mult, ea spune că o lasă pe Mădălina să-și gestioneze singură banii pe care-i face. „Ea se împrumută, ia la procent bani de la noi și restituie înapoi. Tata este banca la care ea depune banii și are depozit. Și când are nevoie îi ia de la tata. N-am mers la bancă să-i deschidem cont, încă nu este momentul, dar exersăm elemente de depozit, bancă, cash, dobândă. Punem în practică încetul cu încetul elemente pe care le face un antreprenor adevărat: materie primă, furnizor, client, promovare, imagine, vizibilitate. Aceasta o ajută să-și dezvolte abilitățile antreprenoriale. Ea se ocupă de toate, de la procurarea materiei prime la vânzarea produsului finit”, menționează Veronica Crețu.
Întrebată fiind, ce-a făcut cu primii bănuți adunați, copila a răspuns: „Anul trecut am adunat bani, o mie de lei, și mi-am luat o tabletă. Iar cu banii pe care-i voi aduna primăvara aceasta vreau să-mi iau un skateboard. Cât privește viitorul, adolescenta este hotărâtă să-și valorifice abilitățile antreprenoriale, dar și creativitate pentru a deveni un cunoscut designer vestimentar.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!