Astăzi 19 Iunie 2021, Sâmbătă - Ultima actualizare la ora 07:08
babasının taş gibi bir kadını bulup evlenmeye karar vermesi porno ve onu bir de kendi yaşadıkları eve getirmesi sonucunda mobil porno hayalini kurduğu seksi kadının üvey annesi gibi sex hikayeleri olduğunu fark eden genç adam seks tecrübesinin ve üst sex izle seviye olduğu dışarıdan bakıldığında çok net şekilde porno seyret belli olan üvey annesini hayal edip 31 çekerek düşlerken porno izle odanın oradan geçen mature üvey oğlunu görür Odaya hd porno gelip sikini kimin için kaldırdığını soran üvey annesiyle porno farkında olmadan yakınlaşan genç adam boşalmak mobil porno izle için olgun bir kadının hayallerini kurduğunu söyleyince mature porno izle sikini eline alıp amına sokmadan çıplak şekilde üzerine çıktı
Abonamente

Constantin Tănase 15 Ianuarie 2021, ora 08:46    Din editia print

Marime Font

Mihai Eminescu, cel anonim și neiubit

 

Moto:
„Însuși numele „Basarabia” țipă
sub condeiele rusești”.

(Mihai Eminescu”, „Timpul”, martie, 1878)

Acum 150 de ani, la Ipotești, într-un fund prăpădit de Moldovă, se năștea cel care avea să devină poetul național al românilor. Despre destinul omenesc și artistic al lui Eminescu s-au scris biblioteci întregi și nu vom mai pierde spațiul cu evocarea unor lucruri pe care cititorul le cunoaște. Se cunoaște, în linii mari, și modul în care a pătruns numele lui Eminescu în Basarabia, după cel de-al Doilea Război Mondial: prin anii 50, autoritățile comuniste din RSS Moldovenească, scrâșnind din dinți, i-au admis opera, grav amputată, în școală. S-a avut grijă, în legătură cu aceasta, „valorificându-se niște puncte de vedere mai vechi, să se acrediteze imaginea unui Eminescu „nefericit”, „înfrânt” de nemiloasa „obște burgheză”, a unui Eminescu prieten al proletariatului și luptător împotriva religiei. Poemul „Împărat și proletar” era suficient pentru a atinge aceste scopuri.


Astfel, generații întregi nu l-au cunoscut pe adevăratul Eminescu și – necunoscându-l -, l-au iubit. Sau l-au iubit pe atât, pe cât era nevoie ca, la petreceri, să ducă numai până la jumătate romanța „Pe lângă plopii fără soț”. (Acum vreo lună și ceva, pe un canal TV rusesc, într-un interviu acordat la Moscova, Marakuța de la Tiraspol, mândrindu-se că e „moldovean” și „patriot”, ca dovadă, a cântat o strofă din această romanță. Amintesc cazul, pentru e demonstra, până unde a pătruns Eminescu la noi și cât este străin de noi adevăratul Eminescu). Eminescu, gânditorul și omul politic, este un anonim? Cu toate că acum există suficientă literatură pentru a-l cunoaște cu adevărat, lui Eminescu i se poate aplica formula gândită chiar de el: în veci îl vom iubi și-n veci va rămânea departe... Da, se fac baluri literare, se fac monografii etc., aceasta însă nu înseamnă deloc că Eminescu nu poate fi iubit, în primul rând, de către clasa politică de aici, fiindcă, prin concepțiile și spiritul lui, el se află în altă „zonă a eșichierului”, decât majoritatea partidelor politice.

Eminescu a fost un conservator, și nu pur și simplu un simpatizant al lor, ci un înregimentat, chiar un ideolog al conservatorismului. Eminescu a fost un mare tradiționalist și naționalist. De aici și aversiunea lui, declarată tranșant și repetat, față de valorile „liberalismului”, Eminescu, în definitiv, a fost și un „antioccidentalist”, dar numai în măsura în care occidentalismul i se părea lui că poate nărui valorile tradiționale ale românilor. El nu se arunca, cu ochii închiși, în brațele Europei, dar înțelegea foarte clar că „noi, poporul latin de confesiune ortodoxă, suntem în realitate elementul menit a încheia lanțul dintre Apus și Răsărit”, că prin „legea părinților noștri” suntem „legați de Orient”, iar prin aspirațiunile noastre” – „de Occident”. Dar Eminescu nu accepta patria sa ca pe o colonie spirituală și financiară a Occidentului și acest lucru, indiscutabil, astăzi nu poate să placă celor care „se străduie din răsputeri să-mpingă România, ca pe o curvă, în brațele unor creditori”, cum am citit recent într-un memorabil eseu al lui Sorin Dumitrescu.

Pe linia acestor principii, Eminescu nu poate fi iubit de către politicienii de la Chișinău și București, în special, de politicieni care consideră că naționalismul și tradiționalismul nostru sunt o piedică în „integrarea noastră pe multe planuri în Europa”. Să precizăm, aici, o chestie de principiu: mulți dintre „patrioții” noștri de la Chișinău, care flutură cu atâta ostentație flamura „occidentalismului” și a „integrării în Europa”, sunt, în esență, profund antioccidentaliști, prin mentalitate și fond spiritual. Să reținem următorul argument: anume „prooccidentalii” se pronunță împotriva introducerii religiei în școală și înregistrarea Mitropoliei Basarabiei. Dacă Europa însemnează democrație, toleranță și respect față de valorile creștine, de ce aceștia „se avântă” spre ea, înarmați cu intoleranță și valorile totalitarismului ateu?

Mai există și alte „chestiuni”, pentru care Eminescu nu poate fi agreat la Chișinău. Ziaristul a făcut politică în folosul conservatorilor și i-a atacat dur, dar foarte dur, pe oponenții politici ai acestui curent. Nici pomină de „echidistanță – înregimentare totală! Să facem un lucru, poate nepermis, dar util: să ne imaginăm, unde s-ar angaja Eminescu, daca ar trăi astăzi? La care ziar s-ar duce, ca să-și câștige bucata de pâine? Care partid i-ar fi mai aproape? Să-și răspundă care cum vrea la aceste întrebări, eu însă cred că Eminescu, dacă ar trăi astăzi, n-ar fi nici social-democrat, nici republican, nici „centrist”, nici agrarian, nici democrat „moderat”. Eminescu s-ar afla pe acel sector al eșichierului politic, unde sunt apărate valorile naționale, democrat-creștine.

Eminescu nu poate fi iubit la Chișinău și din cauza atitudinii lui față de „chestiunea Basarabiei”. Cine a citit memorabilele lui articole în această problemă, știe cât de adânc a suferit Eminescu durerea Basarabiei pierdute. Eminescu înțelegea că „chestiunea Basarabiei cu încetul ajunge a fi o chestiune de existență a poporului român”. În 1878, când Rusia punea problema retrocedării județelor din sudul Basarabiei, Eminescu scria cu un acut simț politic: „Nenorocirea cea mare, ce ni se poate întâmpla, nu este că vom pierde și rămășița unei provincii pierdute: putem să pierdem chiar mai mult decât atâta, încrederea în trăinicia poporului român (cursivul lui Eminescu – n.n.). Și ceva mai jos: „Dacă vom câștiga de trei ori atâta pământ pe cât avem și vom pierde aceste temelii, statul român, fie el oricât de întins, va deveni o CREAȚIUNE TRECĂTOARE” (subl. n. – C.T.). Astăzi, după o sută și ceva de ani, de când au fost scrise aceste rânduri, oare avem noi destulă credință și încredere în noi și în „trăinicia poporului nostru”?

Și, în sfârșit, încă o constatare a lui Eminescu: „A rosti numele „Basarabia” e una cu a protesta contra dominațiunii rusești”. Puneți acum alături această constatare a lui Eminescu, cu îndemnul președintelui Petru Lucinschi de a nu mai folosi cuvântul „Basarabia”, ci numai „statul nostru” și „Republica Moldova” și vă veți convinge cât de adâncă și de netrecut este prăpastia ce se cască între înțelegerea lui Eminescu a „chestiunii Basarabiei” și cea a clasei politice de la Chișinău. Între aceste două moduri de a înțelege problema Basarabiei nu pot exista „consens” și puncte de tangență. Iată de ce Eminescu nu este iubit la Chișinău și iată de ce numele „Basarabia” țipă nu numai sub condeiele rusești, dar și sub cele moldovenești. Aici se află marea ruptură între spiritul lui Eminescu și spiritul politicienilor de astăzi, aici moldovenii se rup în două pe toate liniile: politic, lingvistic, național și religios; aici se ridică baricada. De o parte a baricadei se află Eminescu, de cealaltă parte – cei sub condeiul cărora țipă numele „Basarabia”.

Dacă ar trăi astăzi la noi, Eminescu ar fi cu certitudine unionist. Pentru ce, așadar, să fie el iubit la Chișinău? Dacă ar fi trăit astăzi, Eminescu ar fi fost trecut de politicienii „realiști” de la Chișinău în categoria „extremiștilor” și a dușmanilor „statalității moldovenești”. Iată de ce, nu numai cuvântul „Basarabia”, ci și numele lui Eminescu țipă sub condeiele rusești ale politicienilor „noștri”.

Asta e tot ce mai poate face Eminescu, și după moarte, pentru noi: să țipe sub condeiele celor care-i scriu numele cu majusculă, dar îl urăsc. E puțin? Fiecare să judece precum i-i judecata...

Fragment din cartea „Ochiul lui Esop”, 2000

Un articol de: Constantin Tănase
 Urmărește știrile Timpul.md pe Telegram
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 18 Iunie 2021, ora: 17:05

FOTO. Igor Dodon ar fi ucis un zimbru la vânătoare, unul dintre simbolurile Moldovei

FOTO. Igor Dodon ar fi ucis un zimbru la vânătoare, unul dintre simbolurile Moldovei

Fostul preşedinte Igor Dodon ar fi ucis un zimbru la una din vânătorile la care a participat. Anunţul a fost făcut vineri, 18 iunie, de către primarul de Bălţi, Renato Usatîi, care a publicat şi o fotografie care confirmă că fostul şef de stat a omorât animalul care...

( ) Citeşte tot articolul

Istorie 18 Iunie 2021, ora: 12:35

„Moldoveanul” Dimitrie Cantemir, în urmă cu 300 de ani: Limba noastră este româna, suntem români!

„Moldoveanul” Dimitrie Cantemir, în urmă cu 300 de ani: Limba noastră este româna, suntem români!

"Hronicul vechimii a romano-moldo-vlahilor" este ultima operă a lui Dimitrie Cantemir, scrisă între anii 1719 și 1722 în care autorul explică de ce moldovenii sunt români...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iunie 2021, ora: 11:53

O stradă din Chișinău arată ca după bombardament. Primăria lui Ceban e „ocupată” cu parcurile prin centru

O stradă din Chișinău arată ca după bombardament. Primăria lui Ceban e „ocupată” cu parcurile prin centru

Primaria Chișinău de 15 ani lasă șoferii să iși deterioreze automobilele. Drumul Războiului sau centura Chișinăului

( ) Citeşte tot articolul

Auto 18 Iunie 2021, ora: 09:49

Dacia schimbă identitatea vizuală: un nou logo și o nouă emblemă

Dacia schimbă identitatea vizuală: un nou logo și o nouă emblemă

Dacia a lansat joi o campanie de imagine prin care și-a anunțat noua identitate vizuală ce vine cu un nou logo, o nouă emblemă și o culoare specifică.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iunie 2021, ora: 08:45

Natalia Davidovici, locul 11 în lista PAS, a fost responsabilă de propagandă în echipa lui Usatîi

Natalia Davidovici, locul 11 în lista PAS, a fost responsabilă de propagandă în echipa lui Usatîi Din editia print

Ivan Diacov, candidatul Partidului Nostru pentru funcția de primar al Chișinăului spune că Natalia Davidovici, locul 11 în lista PAS, a fost responsabilă de propagandă (electorală) în partidul lui Usatîi.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iunie 2021, ora: 07:39

Înainte de Cernobîl a fost dezastrul nuclear de la Kîștîm! Cum au reușit autoritățile comuniste să-l țină ascuns zeci de ani, deși au murit sute de oameni din cauza radiațiilor

Înainte de Cernobîl a fost dezastrul nuclear de la Kîștîm! Cum au reușit autoritățile comuniste să-l țină ascuns zeci de ani, deși au murit sute de oameni din cauza radiațiilor

Cernobîl, serialul produs și difuzat de HBO, a înregistrat cea mai mare notă din istorie pe platforma de filme IMDB, depășind astfel și documentarul Planet Earth II (9.5) și celebrul serial Game of Thrones (9.4). Totuși, înainte de Cernobîl a fost dezastrul nuclear...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iunie 2021, ora: 06:50

Corneliu „KULIOK” Furculiță vorbește despre „lege și bunul simț” și amenință românii și pro-unioniștii

Corneliu „KULIOK” Furculiță vorbește despre „lege și bunul simț” și amenință românii și pro-unioniștii

Corneliu „kuliok” Furculiță a publicat un mesaj în care încearcă să atace AUR, dar pare că i-a ieșit mai degrabă o autocritică.

( ) Citeşte tot articolul

Economie 18 Iunie 2021, ora: 06:46

Gavriliță și-a adus aminte de antreprenori, care n-au uitat cum lidera PAS lupta pe a mări TVA-ul pentru HoReCa

Gavriliță și-a adus aminte de antreprenori, care n-au uitat cum lidera PAS lupta pe a mări TVA-ul pentru HoReCa Foto: Primul protest împotriva Guvernul Sandu, provocat de Gavriliță

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iunie 2021, ora: 06:40

Scrisoarea săptămânii Cum ne-a umilit poetul pe care l-am admirat

Cum ne-a umilit poetul pe care l-am admirat

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iunie 2021, ora: 06:39

Crimele comunismului /// Atacuri bolşevice asupra Basarabiei după 1918

Crimele comunismului /// Atacuri bolşevice asupra Basarabiei după 1918 Din editia print

Între 5 şi 7 octombrie 1921, o bandă de bolşevici din stânga Nistrului, formată din 36 de indivizi, a organizat un atac banditesc asupra unor localităţi din sudul Basarabiei. Insurecţia s-a soldat cu omorârea a doi cetăţeni şi trei militari români şi zece...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iunie 2021, ora: 04:27

Bilețchi (AUR) a cerut ca PAS s-o scoată de pe listă pe Davidovici care a zis că sovieticii au „eliberat” Moldova

Bilețchi (AUR) a cerut ca PAS s-o scoată de pe listă pe Davidovici care a zis că sovieticii au „eliberat” Moldova

Liderul AUR, Vlad Bilețchi a cerut astăzi, într-o conferință de presă, ca PAS să-i retragă de pe listă pe Natalia Davidovici și Andrian Cheptonar.

( ) Citeşte tot articolul
Current tier / breakpoint: xs sm md lg xl (= visible only on this breakpoint)

.hidden-xs-down .hidden-sm-down .hidden-md-down .hidden-lg-down

.hidden-xs-up .hidden-sm-up .hidden-md-up .hidden-lg-up .hidden-xl

.hidden-xs (only) .hidden-sm (only) .hidden-md (only) .hidden-lg (only) .hidden-xl (only)